Thursday, December 29, 2011

den anak MINANG !

muka cantik ada halkum,
okay Assalamualaikum ...

pergi memandu di Jalan Tun,
harini tiba tiba nak berpantun !

time ni nak pegi hantar abang kawin ngn orang pontian, johor.. kite org tidur sana.. ok ini laa hantaran hasil buatan tangan sendiri ok.. aku ngan akak yg bikin! ecehh :p

ok harini sebenarnya nak cerita pasal, aku ni anak jati negeri sembilan.. mengikut keturunan, family aku semuanya datang dari Pagar Ruyung, Indonesia.. kalau tak salah la.. main sebut je :)  hehe.. aku bersyukur sebab jadi anak Negeri Sembilan.. sebabnya :

                           1) kaya dengan adat perpatih
                           2) mempunyai keunikan yang tersendiri
                           3) adat tradisional yang kuat
                           4) budaya
                           5) loghat yang BEST !!
                           6) harta harta semuanya diberi pada pihak perempuan :D

okay kat sini tempat sanak saudara aku tinggal.. tempat diRaja.. ni lah kampung aku.. yang penuh dengan adat dan kalau nak tau Tuanku Negeri Sembilan pun tinggal kat sini.. tapi dekat Istana baru.. ni Istana Lama.. zaman dulu kala.. dah jadi Muzium.. kepada siapa yang belum datang sini, aku syorkan silalah datang.. best gile :) okay loghat minang dgn loghat negeri sembilan teramatlah berbeza.. ada setengah org cakap same kan.. takde laahh.. beza yang amat.. tak caye? meh tengok nie...

LOGHAT MINANGKABAU




Pangka jaguang baurek mati,
Umpan tingkariek anai-anai.
Dimano sajo kampuang dihuni,
Disinan pulo adaik dipakai.

paham tak korang ? mesti tak paham kan...

LOGHAT NEGERI SEMBILAN



Pangka jagung akar eh mati,
Umpan jongkorik, anai-anai.
Dimano sajo kampung didiami,
Disano pulo adat dipakai.

sangat sangat berbeza...


macam amu dengan adik manis nie.. memang berbeza ... :)


so itu aje nak cerita.. tak lama lagi nak masuk kolej.. can't wait !


oppss lupe pulak nak tutup pantun tadi.. hehe


anak punai berlari-lari,
berlari-lari sampai ke paya,
harap harap berjumpa lagi,
salam sayang dari saya ..

No comments:

Post a Comment